RU  UK  EN
Статті  >  Уяви  >  Амстердам. Двоколісна столиця світу

Амстердам. Двоколісна столиця світу

Говорячи про транспорт-символ міста, не можна не розповісти про велосипеди в Амстердамі. Кожен, хто хоч раз бував у нідерландській столиці, ніколи не забуде ані самих голландців, які поспішають у справах на двоколісному другові,а ні продуманої інфраструктури, яка перетворила ровер на безпечний, екологічно чистий і корисний для здоров'я засіб пересування.

Ще одна частина тіла

Самі амстердамці стверджують, що завжди шанували велосипеди: ще наприкінці XIX століття їх полюбляли за мобільність і свободу. Ці якості складно переоцінити в місті, суцільно порізаному каналами і дамбами. Там, де не вдавалося проїхати кареті, а рейки для трамвая або шосе через підземні води прокладати було дорого і проблематично, велосипедисти могли прошмигнути завиграшки. Тому дорослі й діти, багаті і бідні, чоловіки та жінки – практично всі жителі столиці хотіли мати двоколісного друга.

З цією наявністю «ще однієї частини тіла» тривалий час не могли впоратися навіть нацисти. Коли у Другу світову війну окупаційній владі не вдалося навести у місті лад, вона вирішила, що всьому виною злощасні велосипеди, на яких голландці легко тікали від патрулів, та й узагалі всім своїм виглядом показували, що попри окупацію, почуваються вільними. Німці не вигадали нічого кращого, як почати вилучати ровери, скидаючи їх у канали, а пізніше плавлячи на метал або ешелонами переправляючи до Німеччини. Усе це вразило жителів Амстердама до глибини душі. Навіть у наші дні, через багато десятиліть після тих подій, коли голландці грають з німцями у футбол, уболівальники з Країни тюльпанів, кепкуючи із суперників, заводять знамениту кричалку «Поверніть наші велосипеди!» З таким трепетом нідерландці не ставляться ані до потягів, ані до літаків, та навіть і до особистих автомобілів.

Новий мегаполіс

Кілька років окупації і потужні бомбардування не минули для Амстердама, як і для більшої частини Західної Європи, безслідно. Друга світова залишила тут безліч шрамів, тому головне голландське місто потребувало серйозної реконструкції. Новий генплан передбачав знесення багатьох старовинних об'єктів і, по суті, перекроював центральну частину мало не повністю. Широкі проспекти, сучасні мости, автомобільні розв'язки – столиця у 50-60-х роках стрімко перетворювалася на місто майбутнього, де про пішоходів особливо не думали. Цей будівельний бум викликав серед городян хвилю невдоволення, ба більше, статистика підтверджувала: дедалі більше людей, а особливо дітей і підлітків, гинуло в автомобільних аваріях. Амстердамці, як і раніше, користувалися велосипедами, однак на дорогах, забитих машинами, їм ставало небезпечно, і число ДТП збільшувалося з кожним днем.

Крім того, що столиця розросталася, її жителі стрімко багатішали – рівень життя в післявоєнні роки піднявся у кілька разів, тому кожна сім'я мала один-два автомобілі. І хтозна, був би сьогодні Амстердам таким велосипедним, якби 1973 року у світі не сталася перша нафтова криза. Вона серйозно вдарила по Західній Європі, тому влада Нідерландів того ж року попередила, що доведеться затягнути паски. Оскільки ціни на бензин миттєво злетіли, люди згадали про свої велосипеди, які припадали пилом на горищах і в комірчинах через те, що, здавалося, їм не знаходилось місця в перебудованому Амстердамі. Щоб якось знизити кількість аварій, муніципалітет став прокладати велодоріжки і запропонував проводити «неділі без машин». Ініціативу було сприйнято позитивно – у вихідні городяни почали відпочивати на вулицях, катаючись на двоколісних друзях без побоювань бути збитими.

У 70-80-і роки велолюбителі стали об'єднуватись у спілки та асоціації і вимагати від міської влади більшого: щоб їх вважали повноправними учасниками дорожнього руху і розвивали відповідну інфраструктуру. Архітектори внесли серйозні зміни до генплану, зупинили перебудову центру, яка все ще тривала, а слідом і комунальники закотили рукава і взялися до праці, роблячи велодоріжки частиною міських магістралей. За кілька років двоколісний повернув собі життєвий простір, та ще й зберіг для нащадків і туристів історичний центр.

Справи сьогоднішні

У наші дні через високі ціни на бензин і завдяки популярності здорового способу життя Амстердам перетворився на світову велостолицю. У цьому місті кількість велосипедів майже дорівнює кількості його жителів. Тому, якщо замість знаменитих трьох хрестів на гербі міста з'явиться байк, ніхто не буде проти. Мешканці столиці використовують авто лише для тривалих поїздок за місто або якщо здоров'я вже зовсім не дозволяє крутити педалі, хоча бадьорих пенсіонерів на двох колесах справді багато. За тридцять з гаком років місто зробило все, щоб велосипедист почувався комфортно на його вулицях: ідеальні доріжки, спеціальні світлофори, зручні бордюри, сотні паркувальних місць – катайся донесхочу.

Обставини і згуртованість велосипедистів у боротьбі за свої права і свободу пересування популяризували ровер як транспорт і в інших містах Нідерландів – Гаазі, Ейндховені, Роттердамі. Сьогодні цей успішний досвід переймають також інші країни. Тому, хоч туристам і може здатися, що амстердамські велосипедисти – небезпечні люди, які створюють хаос, насправді це зовсім не безлад, а керована система, яка живе своїм життям. Щоб переконатися в цьому, можна просто підняти статистику ДТП – Амстердам у цьому плані один із найбезпечніших у світі. Не варто забувати і про екологію – попри те, що столиця Нідерландів великий промисловий центр із портом, повітря там досить чисте, і це тішить. Тому велосипед як обов'язковий атрибут цього міста не тільки невід’ємний, але й позитивний з усіх боків його символ.

Цікаві факти:

- У середньому кожен житель Нідерландів за рік проїжджає на велосипеді 853 кілометри.

- Усього в країні прокладено близько 8000 кілометрів якісних велодоріг.

- В Амстердамі існує традиція викидати непотрібні або поламані велосипеди в міські канали. Тому, коли їх чистять, спеціальні крани виловлюють тисячі роверів.

- У місті практично не зустрінеш дорогих байків, хоча Голландія – одна з найбагатших країн у світі. Більшість великів – найпростіші дешеві, адже їх дуже часто крадуть одне в одного. Тому амстердамці не бачать сенсу у великих витратах на двоколісні.

- Кожен турист має бодай раз зазирнути на велосипедні ринки столиці. Waterlooplein Flea Market, Albert Cuyp Market і «Чорний» на вулиці Oudezijds Achterburgwal – це не просто місця торгівлі, а і своєрідні музеї просто неба, де тусуються цікаві персонажі та продають раритетні ровери, на яких каталися ще сто років тому.

Фото ic.pics.livejournal.com, cs8.pikabu.ru, magic4walls.com, aspirantsg.com, 45.55.178.217/wp-content/uploads/2014/10/excursia-audio-tour-amsterdam.jpg, s3.amazonaws.com, satoura.com, planetizen.com, cupofjo.com, plugin-magazine.com

Вам це буде цікаво:
Departure: Волендам
П’янка свобода, шедеври у музеях, фантастична архітектура, над якою трудились і людина, і природа – все це, звичайно, про нідерландську столицю Амстердам, таку відому і незвідану водночас. І все б добре, але самих Нідерландів у цьому, либонь, найбільш космополітичному і толерантному місті Європи практично немає, так що саме на її пошуки ми і рушимо в околиці столиці, а точніше – в село Волендам.
Departure: Амстердам
Якщо ви подумки знайшли рішення для всіх проблем світобудови в нескінченній черзі в Rijksmuseum і за якісь кілька годин вас тричі мало не збили на дорозі – не сумнівайтеся: цей день пройшов саме в Амстердамі. Популярний британський письменник Террі Пратчетт не дуже й перебільшував, кажучи: «Моє враження від Амстердама – це...
Життя на воді: 7 маловідомих конкурентів Венеції
Коли ми чуємо вираз «місто на воді», одразу на думку спадає Венеція, чи не так? Неквапливі гондоли, вузенькі вулички по обидва боки, ніжне світло сонця, що заходить, і старовинна архітектура створюють той п’янкий романтичний коктейль, котрий приваблює туристів з усього світу.
Квіткові долини світу
Квіткові поля і долини вражають і приваблюють увагу найвибагливіших поціновувачів прекрасного. Різнокольорові розсипи духмяних рослин прикрашають простори майже в кожній країні, у найвіддаленіших між собою частинах світу. Ми пропонуємо кілька варіантів таких квіткових килимів на будь-який смак.
На ходу. Вулична їжа в різних країнах світу. Частина 2
Ви, бува, не зголодніли? Ну й чудово, адже ми продовжуємо нашу розповідь про найпопулярнішу вуличну їжу з усього світу. Налітай, поки гаряче! Почнемо з південно-азійської країни Сінгапур - багаті на вітаміни і мінерали морепродукти займають ключове місце в раціоні жителів ...
Кордони не перешкода: найбільш відомі анклави світу
Сьогодні OUTLOOK подорожує по найцікавішим з точки зору географії та адміністративного управління містам і країнам, які є анклавами, повністю розташовуючись на територіях інших держав.
Бути квітам! Найкращі квіткові фестивалі світу!
Найкращий подарунок для мами – квіти. І справді, це неймовірно романтично і красиво, пасує кожному вікові і статусу. Особливо гарно, коли квітів багато. Дуже багато! А де можна побачити більше подібної краси, як не на фестивалі? Ми підібрали п’ять найбільш знаменитих і найбільш квіткових.
Що вони їдять: Нідерланди
Перше, що в Голландії обурює туриста, так це продуктовий вандалізм. Жителі цієї маленької північної країни звикли не церемонитися з беконом чи гарячими реберцями, навіть якщо ті щедро политі ягідним соусом. Тому все, що не влазить за обідом чи вечерею в шлунок, голландці з легкістю викидають на смітник, вважаючи їжу, що лишилася без уваги, не придатною для завтрашнього дня.
Президент прийняв вірчі грамоти у послів Нідерландів, Лівану та Судану
Президент України Петро Порошенко прийняв вірчі грамоти від послів іноземних держав: Королівства Нідерландів – Едуарда Хукса, Ліванської Республіки – Алі Дахера, Республіки Судан – Мохамеда Еіса Ісмаїла Дахаба.
У Львові відкрилось Почесне Консульство Королівства Нідерландів
У Львові відкрили Почесне Консульство Королівства Нідерландів. У церемонії відкриття Консульства взяли участь Надзвичайний і Повноважний Посол Королівства Нідерландів в Україні Кейс Ян Рене Кломпенхаувер, Почесний Консул Королівства Нідерландів у Львові Андрій Гринчук, міський голова Львова Андрій Садовий і перший заступник голови ЛОДА Ростислав Замлинський.
Стукіт історії по голландській бруківці
Відрізки життя прийнято рахувати парами стоптаного взуття. Так чимчикуєш собі роками, відкриваючи нове та споглядаючи старовинне. І коли шкіряні черевики починають муляти ноги, то чомусь мимоволі згадуєш здоровенні дерев’яні шкарбани, випадково знайдені за пічкою у полтавської прабабці. То ніби привіт від самої пані Голландії. Бо хто ж не чув про голландські кломпи!
Departure: Роттердам
Портове покликання Роттердама зробило його «найбільш неголландським містом країни». Саме тут керує єдиний в Нідерландах мер-мусульманин, розташовується найбільша карибська діаспора і навіть є власний Чайна-таун. Корінних жителів і приїжджих у місті практично порівну. Та якщо озирнутися назад, скажімо, століть на сім, то ми побачимо лише скромне поселення на річці Ротте, захищене дамбою від її розливів.
Закрити
Outlook facebook page