RU  UK  EN
Статті  >  Уяви  >  Таксі по-нью-йоркському

Таксі по-нью-йоркському

Автор: 19.07.2017 | США
Наступним героєм нашого циклу про міський транспорт-символ стало жовте таксі Нью-Йорка. Без цих яскравих і неймовірно маневрених машин просто неможливо уявити Велике Яблуко, а надто його центр – Мангеттен. Здається, що «шашечок» тут більше, ніж людей.

Віковий бізнес

Якщо говорити глобально про таксі у Нью-Йорку, то це типова американська історія про те, як хаотична і не вельми витончена справа з роками перетворилася не тільки на прибуткову, але й досить престижну. Перші машини з водіями, які пропонували свої послуги з перевезення пасажира з пункту А до пункту Б з'явилися в місті на початку XX століття. У ті часи ніхто й не думав фарбувати авто в один колір – вулиці та дороги рясніли всіма барвами веселки, а перевозити людей міг кожен охочий. Серед водіїв було повно кримінальних персонажів, що грабують пасажирів і використовують «роботу» як прикриття. Компаній і сервісів з надання послуг було безліч, і ось 1907 року господар однієї з них Якоб Хьортц вичитав у якомусь модному журналі, що жовтий є найпомітнішим кольором для людського сприйняття. Щоби підняти прибуток, він не тільки перефарбував свої машини, але й перейменував контору, назвавши її Yellow Cab Company.

Фото alux.com

Чи то річ у кольорі, а чи зірки так зійшлися, але Хьортц справді розбагатів, а його приклад стали наслідувати й інші ділки і таксисти, тому вже в 1930-х-1940-х автівки іншого кольору здавалися білими воронами. Міська влада звернула на це увагу і 1967 року видала указ: усі перевізники, котрі працюють у центрі, зобов'язані перефарбувати свої машини в жовтий, адже Нью-Йорк має бути стильним, а дороги – впорядкованими. Так муніципалітет залізними клешнями взявся за, здавалося б, найбільш непідконтрольний бізнес, зробивши з нього зразковий.

Таксі на мільйон

«Жовтий» – це не тільки яскравість і порядок, а ще й ексклюзивне право перевозити людей і підбирати тих, хто «голосує», з бордюру на Мангеттені. Нині цей колір машини означає ліцензію, яка підкріплюється ще й спеціальним медальйоном на капоті або склі. На сьогодні міська влада видала перевізникам близько 13 тисяч медальйонів. Решта водіїв – або нелегали, з якими активно бореться поліція, або сервіси, яким дозволено приїздити лише за викликом чи підбирати людей тільки на околицях.

Фото wired.com

Щоб увійти в число обраних і стати господарем медальйона, який можна не тільки використовувати самому, але й здавати в оренду чи перепродувати, в наші дні треба викласти близько мільйона доларів. Цю інвестицію у США розглядають нарівні з вкладанням грошей у цінні папери, адже ліцензії дорожчають з кожним днем – місто їх більше не видає, оскільки таксі вистачає, а отже, справа вигідна. Примітним є той факт, що якихось 30-40 років тому ці медальйони коштували всього 200-500 доларів, і люди, які вклали в них гроші з думками «на чорний день, коли що – піду таксувати», несподівано стали мільйонерами.

Саме тому 85% таксистів – наймані працівники, які мріють накопичити на власний медальйон. Але щоб і просто керувати, доведеться докласти чимало зусиль: водій мусить скласти два серйозних іспити – на знання міста та англійської мови. Дати хабара чи якось уникнути їх неможливо, адже і муніципалітет, і самі роботодавці (власники ліцензій), суворо перевіряють і контролюють своїх співробітників. Найкращі з них працюють десятиліттями, їх неабияк шанують.

Фото wallpaperup.com

У салоні

Хоч машини всі й однакового кольору, та марки – різні. Влада Нью-Йорка склала список рекомендованих автомобілів для роботи в таксі. Їх усього 16, серед яких найбільш поширені «Тойоти», «Ніссани» і «Форди», однак трапляються й «Лексуси» з «Мерседесами». Муніципалітет просить власників машин і медальйонів переходити на «зелені» види, пом'якшуючи оподаткування, однак поки екологічно чистих «шашок» мало, не більше 10% від загального числа.

Що ж до водіїв, то всього 5 % з них – американці. Переважна частина – приїжджі, серед яких найбільше пакистанців, мексиканців, індусів і китайців. Що цікаво, у 90-их було засилля колишніх громадян Радянського Союзу, однак поступово вони перейшли на керівні посади, і тепер серед самих водіїв їх мало. Тож на вулицях Великого Яблука нині таксують представники 175 країн світу.

Фото orchardviewcolor.com

Таксі у Нью-Йорку – це не розкіш, а радше навпаки – чи не найдемократичніший вид транспорту. Як показує статистика, майже всі поїздки досить короткі, а їхня вартість не перевищує 20-25 доларів. І якщо їхати втрьох або вчотирьох, то виходить приблизно, як і на метро. Це означає, що користуватися таксі дешевше, ніж утримувати власне авто – в місті дуже дорогі парковки, жителів стимулюють користуватися громадським транспортом.

У середньому за 8-годинну зміну машина заробляє 400-600 доларів, плюс високі чайові для водія, адже не залишити понад 20-25% від суми означає виставити себе скнарою. З огляду на те, що найчастіше авто експлуатують цілодобово, власники медальйонів заробляють на цьому бізнесі чималі гроші і щедро платять своєму персоналові. При цьому і клієнти задоволені – їх ніхто не обдурює, всі тарифи фіксовані, співвідношення «кілометри-сума» відображається на екрані в салоні в режимі реального часу, тому заломити ціну водії просто не можуть. Розплатитися, до речі, можна і готівкою, і карткою – всі таксі обладнано банкоматами.

Останніми роками в Нью-Йорку почали з'являтися альтернативні сервіси на кшталт «Uber» чи «Боро-таксі», які мають право забирати людей з вулиці лише на околицях. Утім, хай би скільки їх з'явилося, символом цього міста назавжди залишаться жовті автівки, які зустрічають вас в аеропорту і не пропадають з поля зору ані на мить. Вони – невід'ємна частина неймовірно хаотичного, але, на думку багатьох, і найпрекраснішого мегаполісу на Землі.

Фото wallpaperup.com

Цікаві факти:

- Для боротьби з «лівими» медальйонами поліція фарбує власні машини в жовтий колір, чіпляє «шашки» і непомітно кружляє містом у пошуках нелегалів.

- Кожне нью-йоркське таксі обладнано спеціальною кнопкою, натиснувши на яку, загоряються спеціальні лампочки, даючи зрозуміти, що у водія нештатна ситуація і йому потрібна допомога. Так само для безпеки між передніми і задніми сидіннями встановлено куленепробивне скло.

- Буває, таксист, везучи пасажирів, курить. Американці знають, що робити цього не можна, тому, якщо водій димить, можна доїхати до свого місця призначення і не заплатити.

- Усього в місті близько 50 тисяч таксистів, приблизно по три на один медальйон.

- За рік жовті таксі перевозять щонайменше 250 мільйонів пасажирів.

Заглавное фото whatmesee.files.wordpress.com

Вам це буде цікаво:
Ломбард-стріт: вулиця, яку проковтнув удав
Пам’ятаєте, як Маленький принц учив бачити не капелюха, а слона, з’їденого удавом? Так от, у Сан-Франциско у вас є можливість побачити вулицю, частину котрої проковтнув удав. Змієподібна Ломбард-стріт заповзла майже до всіх путівників по Фріско.
Ми там були: Нью-Йорк, Вашингтон і Маямі
Так склалося, що в Америці дві столиці – офіційна і фактична. Київський контекстний менеджер Богдан Янчев побував в обох і розповів нам про дух цих міст, про їхні пам’ятки і про те, чим вони є в реальності. Гадаєте, Нью-Йорк просякнутий дорогими парфумами, а у Вашингтоні, окрім полежати на травичці біля Білого дому, і робити нічого? Ви помиляєтесь!
США очима Богдана Янчева
Контекстний менеджер Богдан Янчев здійснив тривалу подорож у США. Він провів там близько півроку і не просто побував у найбільших містах, таких як Маямі, Нью-Йорк, Вашингтон, але й попрацював на різних роботах, завів чимало знайомств із місцевими і відвідав місця, про які звичайні туристи нічого не знають. Після повернення він розповів нам про свої найяскравіші враження.
Гетто світу: український квартал Чикаго
Як показує практика, етнічні анклави – це переважно автономні та замкнуті системи, адже, живучи там, їхні представники далеко не завжди асимілюються та інтегруються в іншу культуру. Такого не скажеш про вже знаменитий на всю Америку Ukrainian village – український район Чикаго.
Гетто світу: польський квартал Нью-Йорка
Нью-Йорк справедливо вважається одним з найцікавіших міст планети. Причин цьому безліч, у тому числі і його унікальний етнічний склад з більш як двадцятьма великими громадами. Самі ньюйорківці жартують, що їм і не надто потрібно подорожувати – досить просто проїхатися національними анклавами та познайомитися ближче з новими культурами.
ЛІТО НА СПРАВЖНЬОМУ РАНЧО!
Після перегляду фільмів про американський Дикий Захід не одне покоління дітей тягнуло батьків до коней у цирку, щоб хоч на п'ять хвилин приміряти улюблені образи й відчути ту саму атмосферу. Та особисто мені п'яти хвилин завжди було замало. Тому я, подорослішавши, на кілька місяців вирушила у штат Колорадо, щоб попрацювати на справжнісінькому гостьовому кінному ранчо під назвою "Sundance".
Декілька граней багатогранного Бостона
Враження про це місто багато в чому залежить від того, де ви були до зустрічі з ним. Після Лос-Анджелеса Бостон може здатися дуже діловим і культурно насиченим, після Нью-Йорка – дещо провінційним і старомодним. Але в будь-якому разі він має яскраве та поважне обличчя массачусетського джентльмена. Тут виявлять щось цікаве для себе люди з геть різними інтересами і для кожного знайдеться своя яскрава грань.
Гетто світу. Асторія: нью-йоркська Еллада
Сьогодні в рамках нашої рубрики, присвяченої національним анклавам, ми розкажемо про один із найбільш яскравих і смачних кварталів Нью-Йорка, про Асторію. Саме її прийнято називати «маленькою Грецією».
Альпійське містечко під Сіетлом
У жителів США можна навчитися багато чому, але що заслуговує на особливу повагу – це любов до своєї землі. Американський патріотизм виявляється у всьому, навіть у внутрішньому туризмі: як слід не дослідивши власну країну, американець навряд чи вирушить кудись за її межі. Сьогодні ми розповімо про одне з найпопулярніших міст внутрішнього туризму – Лівенворс.
США: корисно знати
Близько 70 мільйонів туристів з усієї планети щороку відвідують Сполучені Штати. А оскільки США – країна своєрідна, як, утім, і будь-яка інша, більшість мандрівників раз по раз стикаються з різними проблемами: від ментальних до юридичних. Ми хочемо допомогти вам не потрапити в незручну ситуацію, тому зібрали невелику добірку порад, корисних під час відпочинку в Америці.
Аерофобам протипоказано. Найкращі авіашоу світу
З моменту створення першого літака пройшло більше ста років, але цей комфортабельний вид транспорту досі викликає тремтіння в колінах у багатьох його пасажирів. Сьогодні ми підготували для вас добірку найбільш захоплюючих авіашоу, які щорічно проходять по всьому світу. І вже повірте від деяких з них у вас дійсно піде земля з-під ніг.
Гетто світу: китайський розмах у Сан-Франциско
Ми продовжуємо серію матеріалів про національні гетто. Сьогодні Outlook розповість про найбільший етнічний анклав американського міста Сан-Франциско – про місцевий Чайна-таун, або Китайський квартал.
Американський футбол: спорт не для слабаків.
Літо – найкращий час не тільки, щоб освоїти новий вид спорту, але й кинути виклик самому собі, випробувавши на міцність, стійкість і витривалість. А отже, зазіхнути можна навіть на таку непросту гру, як американський футбол. Перш ніж з головою зануритися в цей захопливий адреналіновий раж, Outlook пропонує вашій увазі трохи теорії і дивовижних фактів про головне хобі Нового Світу.
Каньйони: Глибокі й довгі
Коли як не теплої пори року підкорювати вершини, долати моря і дертись по скелях? Найчастіше люди докладають величезних зусиль, аби все життя насолоджуватися комфортом. Однак іноді наша душа вимагає романтики, тому Outlook розповість вам про сім неповторних каньйонів.
Ми були там: Sequoia vs Kings Canyon
Об’їздити на машині добру половину Штатів, обійняти волохаті секвої і набити оскому від сандвічів Subway? Легко. Маркетолог Анна Вітряченко і бізнесмен Едуард Федоров діляться своїми дорожніми нотатками про каліфорнійські національні парки і не тільки.
Усе велике починається з малого: Арт-проекти ентузіастів
Багато місць, відомих сьогодні на весь світ, було створено купкою ентузіастів без грошей і сторонньої допомоги. Ці люди жили ідеями і робили все, щоб втілити їх у реальність. Офіційною датою появи стріт-арту вважається 1942 рік, розпал Другої світової війни. Саме тоді один креативний працівник детройтської фабрики на прізвище Кілрой почав писати фразу «Kilroy was here»
Мене звуть Гарвард
Сьогодні 376 років, як мені присвоїли моє ім'я, запозичене в мецената Джона Гарварда. Моїми коридорами ходили майбутні нобелівські лауреати, призери Оскара і Пулітцерівської премії. У моїх бібліотеках сиділи творці Microsoft і Facebook. Мене називали alma mater 8 американських президентів і найбагатша людина планети. Мене звуть Гарвард, я живу в Кембриджі, штат Массачусетс.
ВІДЕО: Мюзикл починається з болота
Вважається, що якщо ти побував в Нью-Йорку і не відвідав це місце, то можна навіть і не хвалитися своєю подорожжю. Тутешні театри і концертні майданчики - найкращі у світі. Сьогодні ми покажемо вам Бродвей!
Світові гетто: «Маленька Італія» Нью-Йорка
Переїжджаючи до нової країни, люди найчастіше селяться поряд з такими ж емігрантами. Це досить зручно: недороге житло, роботу можна знайти прямо на місці, та й мову вчити не обов’язково – довкола всі свої. Так виникають національні гетто. Першим у нашому циклі буде Маленька Італія – один із найбільш мальовничих кварталів Нью-Йорка.
Shopping in LA. Частина 2
OUTLOOK продовжує публікувати матеріали Каті Жилки, котра просто з Лос-Анджелеса ділиться з нами власними відкриттями про цікавинки цього міста. Далі читайте другу частину статті, де Катя розповідає про бутики, які має відвідати кожна модниця, прибувши до Міста янголів!
Закрити
Outlook facebook page